Hvor tidkrevende er egentlig produktfotografering?
Et kort og konsist svar på det ville vært: "Veldig tidkrevende!"
Enten det er snakk om bilder til trykte annonser, plakater til fysisk butikk, til nettbutikk eller for bruk i sosiale medier, handler det om visuell kommunikasjon. Dette er viktig i forhold til hvordan kunder og forbrukere oppfatter og vurderer produktene. 
Bildene må være så gode at kundene får lyst til å vite mer om produktet, og forhåpentligvis også kjøpe det.
Man må altså ha en plan for bildet, og ikke bare knipse i vei.
Da starter det med noe epost-korrespondanse, med bekreftelse av en oppdragsavtale - slik at både oppdragsgiver og fotograf vet hva som gjelder for det spesifikke oppdraget. Deretter blir det gjerne et par telefonmøter for å få de endelige detaljene sånn som blant annet formatet på bildene; Skal de være stående, liggende, kvadratiske? Skal det beregnes plass for egen tekst? Preferanser til fargevalg?
Også skal produktene hentes eller overleveres om det er lokal oppdragsgiver, eller de må gjerne hentes på Posten dersom de blir sendt.
Lys og belysning
Lys er noe av det mest kritiske når det kommer til produktfotografering. Belysningen skal hjelpe til med å fremheve detaljene, teksturen og fargen i produktet. Det er ingen fasit på hva som fungerer for alle produkter. Derfor blir det mye eksperimentering med både ulike lyskilder og lysstyrker, og vinkler, for å finne det som vil være den beste belysningen for nettopp dette spesifikke produktet. Og ikke minst - prøving og feiling for å unngå stygge refleksjoner på skinnende produkter.
Komposisjon og beskjæring
Så må man finne den beste vinkelen og plasseringen for produktet slik at det blir en velbalansert komposisjon. Dette for at den som ser bildet (altså kunden) skal få best mulig informasjon om produktets form og farge, og funksjon og størrelse.
Redigering av bildene
Alle bildene blir så studert grundig i Adobe Lightroom, og de beste og skarpeste bildene blir det jobbet videre med. Da blir det justert lysstyrke, kontrast og farger, og bildene beskjæres etter behov. Her er det også ekstremt viktig at fargene på produktet stemmer overens med virkeligheten.
Deretter blir bildene finpusset i Adobe Photoshop, hvor eventuelle riper og små skavanker på produktet blir "renset" vekk. Og dette kan ta tid. Mye tid.
Så, på bakgrunn av alt dette har jeg valgt å gå for pakkeløsning på produktfotografering i stedet for å ta timepris. Det blir dermed forutsigbart for deg som kunde, og du slipper ubehagelige overraskelser i etterkant. 
Back to Top